زمین چمن طبیعی، چمن مصنوعی

زمین چمن مصنوعی

زمین چمن طبیعی

برای داشتن یک زمین چمن ورزشی بایستی عملیات مربوط به تهیه بستر کاشت انجام گیرد .زيـر سـاخت هـاي‍ی كـه بـرای كـاشـت چـمن اسـتـفاده مـی شـود مـتـفاوت می باشد مـانـنـد زهكـشـی مـنـاسـب خـاك و … خـاك رس بـعـد از آبــيـاری ســفـت شـده وآب را در داخـل خـود نـگـه مـی دارد .خـاك مـنـاسـب بـرای كـاشـت چـمن بـايـد دارای خـاك رس به هـمراه ماسه و كود مـنـاسـب باشد . بـرای چـمـن كـاری خـاك رس ۷۰ درصـد ، مـاسـه ۱۵ درصـد و كـود ۱۵ درصـد بـاشـد .خـاك زيـر چمـن را غـلـتـك كـاری مـی كــنـنــد تا زمـيـن را صـاف كـرده و بـرای كاشـت چـمن منـاسـب كـنند اين كار برای سـطوح شيـب دار نـيز بايد انجام شود.
ماسه ها در مرحله نهايي عمليات چم کاری استفاده می گردد ، تشكيل طبقه اولیه بلوكاژ ، يعني استفاده از شن هاي ريز و درشت است كه نقش فيلتر بين طبقات بلوكاژ و خاك بستر را دارند و از مسدود شدن فضاهاي خالي بين طبقه بلوكاژ جلوگيري كرده و نفوذ‌ آب به طبقه زيرين را تسهيل مي نمايند . عمق اين طبقه ۱۵-۱۰ سانتيمتر خواهد . در انتخاب خاك بستر از نوع خاكهاي رسي ( قطر ذرات كمتراز ۰/۰۰۲ميلي متر ) با تركيب ماسه پودر ( قطر ذرات ماسه ۰/۰۲تا ۰/۰۰۲ميلي متر) استفاده مي‌شود .


زمین چمن مصنوعی

برای داشتن یک زمین چمن مصنوعی خوب، باید پیش از نصب چمن اقداماتی را به عمل آورد. اقداماتی که می‌تواند هم به عمر چمن بیفزاید و هم کیفیت و مرغوبیت زمین و هم کیفیت بازی‌ و ایمنی بازیکنان را افزایش دهد. یکی از مهمترین این نوع اقدامات، زیرسازی است. زیرسازی (فیلترینگ) در واقع به سیستمی گفته می‌شود که آب بارندگی را از سطح چمن جمع و از طریق لوله‌های زهکش، به خارج از زمین منتقل می‌کند و به چنین طریقی در واقع از جمع شدن آب در زمین جلوگیری می‌کند. جمع شدن آب بر زمین و بر سطح چمن مصنوعی، موجب کاهش اصطکاک و همچنین سنگین شدن توپ می‌شود، که این هر دو، هم بازی را دشوار و هم خطرآفرین می‌کند. بهترین روش برای اینکار زیرسازی یا فیلترینگ است. در این روش با لوله‌گذاری در زیر زمین و تعبیه راه‌های متعدد برای خروج آب از زیر زمین و سپس استفاده از چند نوع شن و ماسه برای ایجاد سطح مناسب برای استقرار چمن، آب بارندگی از سطح چمن گذر کرده و از طریق لوله‌های زه‌کش به خارج از زمین هدایت می‌شود. البته این روش با تکنیک سندفیلد تکمیل خواهد شد. در این تکنیک برای ایجاد زمینی مرغوب‌تر و شبیه‌تر به زمین چمن طبیعی، سطحی از ماسه های سیلیسی بر روی سطح نگهدارنده چمن و در بین رشته‌ها قرار می‌گیرید و سپس بر روی آن، سطحی از دانه‌های شن‌مانند از جنس گرانول ریخته می‌شود. به این ترتیب هم آب سطح چمن به خوبی قابل انتقال به لوله‌های زه‌کش تعبیه شده در زیر چمن است و هم به دلیل کاهش رفلکس زمین، بازی با توپ راحت‌تر است. از سوی دیگر احتمال پیچ‌خوردگی به علت نرم‌تر شدن زمین کاهش می‌یابد و همه اینها، در کنار افزایش قابل توجه عمر مفید چمن است

چمن مصنوعی

تنیس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *